Silnik 1,5 dCi

Silnik 1,5 dCi

Postautor: Bogdan61 » 23 lutego 2012, 11:15

Silnik 1,5 dCi


Silnik 1,5 dCi wyróżnia się niskim spalaniem i wysoką kulturą pracy. To również jednostka całkiem udana pod względem technicznym, ale na pewno nie wolna od wad.
Z perspektywy czasu można powiedzieć, że ogólna trwałość motoru 1,5 dCi nie jest taka zła, jak głosi obiegowa opinia, choć też silnika tego nie można zaliczyć do specjalnie udanych. Opisywana jednostka najwięcej zadowolenia daje podczas codziennej eksploatacji – oczywiście, gdy wszystko działa, jak należy. Okazuje się całkiem oszczędna (rzeczywiste średnie spalanie 5-6 L/100 km), dość cicha (zaliczyć ją trzeba do grupy najbardziej „kulturalnych” małych diesli) i w mocniejszych wersjach zadowalająco dynamiczna. Najsłabsze silniki 1,5 dCi dysponują mocą 64-65 KM, natomiast najmocniejsze 105-110 KM.


Typowe usterki silnika 1,5 dCi
Silnik 1,5 dCi najczęściej zmaga się z problemami układu wtryskowego (głównie dotyczy to systemu Delphi). Zawodzą wtryskiwacze, które po pierwsze, nie należą do przesadnie trwałych, a po drugie są wrażliwe na złą jakość paliwa. Kłopotów może przysporzyć również szwankująca elektronika sterująca pracą jednostki - zazwyczaj to efekt korozji wiązki elektrycznej bądź problemów z jednym z czujników (np. ciśnienia doładowania lub prędkości obrotowej). Turbosprężarki – zarówno o stałej, jak i zmiennej geometrii – uważane są za całkiem udane. Ich niesprawności najczęściej wynikają z nieprawidłowej eksploatacji i uszkodzenia uszczelnienia (np. same wirniki uznawane są za stosunkowo trwałe). Poważne wydatki czekają użytkowników w przypadku obrócenia się panewek (brak zamków), a także wypalenia tłoków (efekt „lejących” wtryskiwaczy lub bardzo wysilonej eksploatacji). Czasem zawieść może osprzęt, np. zawór EGR, czujnik mierzący ciśnienie doładowania w kolektorze ssącym, sprzęgiełko alternatora, rzadziej 2-masowe koło zamachowe, czujnik pedału gazu oraz spalania sutkowego.

Elektryka sterująca pracą silnika
Objawy: Mruganie kontrolek, brak reakcji silnika na wciskanie pedału gazu.
Naprawa: najczęstszym powodem szwankowania „elektryki” silnika jest korozja wiązki elektrycznej – dotyczy to zarówno starszych, jak i młodszych egzemplarzy. Koszt naprawy jest mocno uzależniony od czasu poświęconego na diagnozę problemu i przeważnie wynosi od 150 do 450 zł.

Zawór EGR
Objawy: spadek mocy, nieodpowiednia (opóźniona) reakcja silnika na dodawanie gazu, wzrost zużycia paliwa, widoczny czarny dym z rury wydechowej, mogą występować problemy z odpaleniem (szczególnie wtedy, gdy silnik jest zimny).
Naprawa: powodem nie domagań jest odkładający się nagar, który uniemożliwia prawidłowe działanie zaworu EGR. Naprawa polega na wymianie całego elementu. Nowy zamiennik kosztuje 450-600 zł, natomiast w ASO trzeba zapłacić 750 zł.
Uwaga: niekiedy pomaga czyszczenie zaworu.

Czujnik ciśnienia doładowania
Objawy: brak mocy, a także jej nierówne rozwijanie, głośna praca turbosprężarki (np. zaworu upustu powietrza doładowującego).
Naprawa: Wymiana nie jest skomplikowana (trzeba pamiętać o wyłączeniu zapłonu!) ani droga – poza ASO czujnik kupimy za 200-250 zł, natomiast więcej czasu przeważnie trzeba poświęcić trzeba na diagnozę.

Turbosprężarka
Objawy: spadek mocy, zwiększone zużycie oleju silnikowego, dymienie z wydechu.
Naprawa: koszty i zakres prac będą uzależnione od stopnia uszkodzenia. Przeważnie powodem kłopotów jest niedostateczne uszczelnienie. Regeneracja turbosprężarki to wydatek 800-1200 zł, natomiast zakup nowej poza ASO to koszt ok. 2500 zł. W Renault za regenerowaną turbinę trzeba zapłacić 3000 zł, a za nową 6300 zł.

Wtryskiwacze
Objawy: kłopoty z rozruchem, nadmierne dymienie z rury wydechowej, mruganie kontrolek na desce rozdzielczej.
Naprawa: polega na wymianie lub regeneracji uszkodzonych wtryskiwaczy. W zależności od wyboru formy naprawy różne są też jej koszty. Profesjonalnie zregenerowane wtryskiwacze kosztują ok. 400 zł/szt. Jeśli do tego doliczymy robociznę (wymianę i czyszczenie układu), trzeba przygotować się na wydatek ok. 2200 zł (w ASO koszt przekroczy 5000 zł).

Czujnik prędkości obrotowej
Objawy: silnik nie daje się uruchomić, nierówna praca, kiepska dynamika.
Naprawa: podobnie jak w przypadku czujnika ciśnienia, usterka jest łatwa i niedroga w usunięciu (koszt zamiennika wynosi 120-150 zł). Zanim jednak zdecydujemy się na naprawę, zalecamy dokładną weryfikacje, gdyż podobne objawy można zaobserwować przy innych awariach.


Ceny części w zł (dla wersji 1,5 dCi 8V/65 KM)
– ---------------- ASO // Zamiennik od ;
Filtr oleju/powietrza: 24/71 // od 14/43
Świeca żarowa: 120 // od 43
Turbosprężarka: 6300 // od 2600
Zawór EGR: 750 // od 640
Pompa wody: 406 // od 75
Wtryskiwacz: 1340 // nie występuje (ew. regenerowany)
Sprzęgło (kpl.): 1103 // 0d 615

Materiały eksploatacyjne;
Smarowanie: Renault zaleca stosowanie olejów marki Elf o lepkości 5W-40 klasy CF/B4. W przypadku jednostki 1,5 dCi pojemność układu wynosi 5 L. Wymianę zaleca się przeprowadzać co 30 tys. km lub co rok.
Rozrząd: pasek rozrządu należy wymieniać co 120 tys. km lub 5 lat (starsze wersje, wyprodukowane przed 2010r.). Dla wersji 90 i 110 KM interwał wydłużono do 160 tys. km lub 6 lat.
Układ chłodzenia: obsługa układu chłodzenia polega na okresowym sprawdzeniu poziomu i kontroli mrozoodporności płynu. Zalecana wymiana co 120 tys. km lub co 4 lata. Pojemność układu 5,3 L.

- źródło: Motor
Awatar użytkownika
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 1988
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice

Re: Silnik 1,5 dCi

Postautor: Bogdan61 » 23 lutego 2012, 11:17

Eksploatacja silnika 1.5 dCi


Silnik diesla o pojemności 1.5 dCi cechuje się niskim spalaniem, oraz wysoką kulturą pracy. Gorzej jednak bywa z trwałością.

Dieslowski motor 1.5 dCi zadebiutował w 2001 roku. Był odpowiedzią francuskiego koncernu Renault na ciągle rosnący popyt na małe, oszczędne i w miarę zrywne jednostki wysokoprężne. Motor Renaulta odnajdziemy także pod maskami Nissana, oraz Dacii.

Jeżeli patrzeć na trwałość tego silnika z perspektywy czasu można powiedzieć, że ogólna opinia nie jest zła, jednak konstrukcji tej nie można zaliczyć do specjalnie udanych. Jednostka ta najwięcej zadowolenia sprawi nam podczas codziennej jazdy- oczywiście, gdy wszystko działa poprawnie. Silnik1.5 dCi nie jest paliwożerny, potrafi zużyć 5-6 litrów na 100 kilometrów, jest także dość cichy, oraz przy większej ilości mocy dynamiczny. Jeśli już wspomnieliśmy o mocy to w tej jednostce mamy dostępne następujące wersje: słabsze od 64- 65 KM, mocniejsze w wariantach 105-110 KM. Znajdziemy także jednostki wyposażone w FAP, będą to wersje o mocach: 90 i 110 KM.

Motor 1.5 dCi bardzo trudno nam będzie ocenić pod względem trwałości. Na rynku wtórnym znajdziemy auta, które bez większych kłopotów przejechały ponad 140 tys., ale także takie, które problemy miały już po około 50 tysiącach. Najwięcej problemów w silniku 1.5 dCi sprawia oczywiście elektronika, oraz układ zasilania paliwem. Na awaryjność w dużym stopniu wpływa rodzaj zastosowanego systemu. Początkowo komponenty odpowiadające za wtrysk dostarczała firma Delphi, później również Siemens – można je rozróżnić po wyglądzie pompy: Delphi ma okrągłą, Siemens w kształcie gwiazdy. Statystycznie więcej problemów przysparza układ Delphi. Jest wrażliwy, na jakość paliwa, co przeważnie po 60 tys. kilometrów kończy się wymianą wtryskiwaczy – koszt w ASO liczony w kilu tysiącach złotych. Zachęcamy do skorzystania z profesjonalnej regeneracji. Układ zasilania Siemensa jest mniej problematyczny, jednak droższy w naprawach – wtryskiwacze dłużej zachowują dobrą kondycję, choć zdarza się, że „puszczają” w nich uszczelki przelewu. Uwaga na układ tłokowo-korbowy! Znamy przypadki wypalenia tłoków bądź obrócenia panewki (brak zamków).

Na szczęście nie są to jednak problemy nagminne, jednak się zdarzają. W pierwszym wypadku usterka może być następstwem bardzo wysilonej już eksploatacji bądź niesprawnych wtryskiwaczy, które „leją”, a nie wtryskują paliwo. Natomiast w drugim jest to przeważnie efekt przeciążenia układu tłokowo-korbowego. Wspólnym mianem obu problemów jest konieczność przeprowadzenia remontu generalnego. Poza tym zdarzają się awarie turbosprężarki, zaworu EGR, oraz koła pasowego alternatora. Pociesza jednak szeroki wybór zamienników, dzięki którym wiele napraw możemy przeprowadzić tanim kosztem.

Problemem w motorze 1.5 dCi może okazać się szwankująca elektronika sterująca pracą jednostki – zazwyczaj to efekt korozji wiązki elektrycznej, bądź problemów z jednym z czujników (np. ciśnienia doładowania lub prędkości obrotowej).

Jeżeli chodzi o turbosprężarki zarówno o stałej, jak i zmiennej geometrii – uważane są za całkiem udane. Problemy z nimi najczęściej wynikają z nieprawidłowej eksploatacji i uszkodzenia uszczelnienia.

Poważniejsze wydatki czekają kierowców użytkujących ten silnik w przypadku obrócenia się panewek, a także wypalenia tłoków (efekt „lejących” wtryskiwaczy lub bardzo wysilonej eksploatacji). Czasem zawieść może także osprzęt, np. zawór EGR, czujnik mierzący ciśnienie doładowania w kolektorze ssącym, sprzęgiełko alternatora, rzadziej 2-masowe koło zamachowe, czujnik pedału gazu oraz spalania detonacyjnego.

Podczas zakupu samochodu z jednostką 1.5 dCi należy się mieć na baczności. Znajdziemy auta, które nie sprawią większych kłopotów, ale możemy też spotkać egzemplarze mające problemy z systemem wtryskowym czy układem tłokowo-korbowego.

- źródło: Motor
Awatar użytkownika
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 1988
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice

Re: Silnik 1,5 dCi

Postautor: Bogdan61 » 23 lutego 2012, 11:21

Silnik 1,5 dCi


Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
Awatar użytkownika
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 1988
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice

Re: Silnik 1,5 dCi

Postautor: mrarek » 23 lutego 2012, 14:21

spalanie sutkowe? musi być smaczna rzecz :D
fotki z silnika w thalli ;)
poza tym panewki nie obracają się w wyniku braku zamków lecz w wyniku braku filmu olejowego
bez problemu znajdziemy jednostki powyżej 140 kkm :lol: no a mój ma pewnie powyżej 250 kkm

podszkoliłby się ten redaktorzyna :twisted:
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Awatar użytkownika
mrarek
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 5411
Rejestracja: 07 lutego 2012, 10:28
Marka: Renault
Model: SCII PhI 1,5 dCi 101 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Pjekary Ślůnske

Re: Silnik 1,5 dCi

Postautor: Zagusia » 23 lutego 2012, 14:47

No i wymiana oleju co 30 000
"Jeśli sądzisz, że potrafisz to masz rację. Jeśli sądzisz, że nie potrafisz – również masz rację." - Henry Ford
Awatar użytkownika
Zagusia
Moderator
Moderator
 
Posty: 462
Rejestracja: 07 lutego 2012, 18:23
Marka: Renault
Model: Scenic II 1,5 101 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2004
Województwo: lubelskie
Miejscowość: Puławy

Re: Silnik 1,5 dCi

Postautor: mrarek » 23 lutego 2012, 14:59

ototototo....
jednym słowem - tendencyjnie!
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Awatar użytkownika
mrarek
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 5411
Rejestracja: 07 lutego 2012, 10:28
Marka: Renault
Model: SCII PhI 1,5 dCi 101 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Pjekary Ślůnske

Re: Silnik 1,5 dCi

Postautor: Bogdan61 » 23 lutego 2012, 21:37

Miło czytać wypowiedzi praktyków :) Nie wszystko, co dany redaktor sobie ustali w teorii, musi być zgodne z praktyką :idea:
Awatar użytkownika
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 1988
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice

Re: Silnik 1,5 dCi

Postautor: mrarek » 25 lutego 2012, 03:03

redaktor :lol:

BTW - wystarczy parę razy wystąpić w "tańcu z gwizdami" lub innych tego typu p...dolniętych programach i jest się gwiazdą :twisted:
to co powiedzieć o prawdziwych gwiazdach :?:
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Awatar użytkownika
mrarek
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 5411
Rejestracja: 07 lutego 2012, 10:28
Marka: Renault
Model: SCII PhI 1,5 dCi 101 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Pjekary Ślůnske


Wróć do Eksploatacja i utrzymanie pojazdu.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

x
Kto jest online

W skrzynce odbiorczej masz nową wiadomość.

Moje konto

x